Totoro on japanilaisen piirroselokuvien mestarin Hayao
Miyazakin paras elokuva vuodelta 1988. Olen nähnyt sen parikymmentä kertaa, kun
flikat ovat kumpikin tietyssä iässä halunneet katsoa sen uudestaan ja
uudestaan.
Totoro
on tunnepitoinen ja oikeaa elämää maiskutteleva kertomus lapsuudesta ja
mielikuvituksesta. Siinä eräs perhe muuttaa vanhaan taloon, jonka vieressä kasvaa
valtava puu, jonka sisältä löytyy – sattuman kautta –asumasta eräänlainen puun
henki, totoro. Iso, karvainen ja lempeä olento, joka eri tavoin auttaa perheen
tyttöjä pienempien totorojen ja kissabussin kanssa. Perusdraaman elokuvaan tuo lasten
ja isän huoli äidistä, joka on sairaalassa. Taidolla jätetään kertomatta, mikä
häntä vaivaa.
Unikirja
muuten tulkitsee, että puiden näkeminen unessa tarkoittaa perheasioita.
Lenkin
varrelta poimin taskullisen monisatavuotisen tammen tipauttamia terhoja;
siemenet ovat elokuvassakin tärkeässä roolissa. Jo oli pikkumukulan silmät
ymmyrkäisenä kun niitä näytin: aitoja tammentotoroja! Yritin sitten heikolla
bilsallani selittää sitä, että miten tällaisessa yhdessä pienessä kovassa pahkurassa
onkin periaatteessa sisällä jo se koko valtava puu. Jos vaan hyvät olosuhteet tuurittuvat
ympärille kohdalleen. Ihmettä ja kummaa. Myöhemmin niitä ollaan istutettu sinne
ja tänne. Uusia koteja totoroille, ilmastomuutosta vastaan. Sitä vihreää
taloutta, jos ehditään. Moni näkee edelleen metsän ydinjutun tukkipinona ja
rahatuppona.
Elokuvassa on luonnollisesti paljon
yhtäläisyyttä suomalaiseen kansanperinteeseen ja muinaisuskoihin. Pihapuita
näkyy talojen vieressä, ja niitä istutetaan edelleenkin. Kansantarinoissa metsä
oli luonnonhenkien koti, ja täynnä erilaista väkeä ja voimaa; sinipiikoja, haltijoita,
maahisia ja menninkäisiä. Vesissä molski Ahti, Wellamo ja Hiisi, jolla
peloteltiin lapsia vaaranpaikoista etäälle. Voimakkain oli metsän kuningas
Tapio ja hänen puolisonsa Mielikki. Haltijat olivat portinvartijoita,
suojelijoita ja omistajia, niiltä anottiin lupia. Lahjomalla ja uhraamalla
näille pyrittiin saamaan riistaa, menestystä, hedelmällisyyttä ja onnea. Yhteistyö
tuolloin elannon antaneen luonnon kanssa oli tiivistä.
Maailmalla
monessa alkuperäiskulttuurissa on myytti alkupuusta, elämänpuusta joka
oksillaan kannattelee taivaankantta. Juuret maassa yhdistävät elävät ja
kuolleet, manalat ja taivaat. Puu on syntymisen, lisääntymisen ja kuolemisen
symboli. Ja uusien sukupolvien jatkumisen elävä vertauskuva. En yhtään ihmettele
bonsai-puiden kanssa väkertäviä intopiukkasia; heidän harrastuksessaan on elämästä
läsnä kaikki oleellinen.
Suomalaiset
pyhät puut kuuntelivat huolia, puhuivat takaisin, paransivat sairauksia ja
vaikuttivat ihmisen kohtaloon. Epäilemättä puut toimivat silloin ja edelleen;
kyse on siitä mihin ihminen aidosti uskoo. Tiede edellä voisi selittää, että
ihminen käyttää puuta välikappaleena, sen avulla voi ammentaa syvimpiä tunteita
ja tarpeita alitajunnan alueelta sanoiksi, sisäiseksi puheeksi.
Sitten tulivat
kirvespapit ja hakkasivat pyhät puut nurin ja pingottivat vanhojen
luontouskojen päälle kristillisen temmellyskenttänsä. Peljättelivät ensin
helvetillä ja tarjosivat sitten lääkkeeksi omaa kirkonkylmää jeesus-lohduketta.
Lätkäistiin ikisyyllisyys ja taottiin kuuppaan opittu omatunto ja ennen
kaikkea, käsitettiin ne kaikenmaailman totorot huit helvettiin. Ja kuten
nähdään, siitä olikin seurauksena maan päälle ahneeton hyvyys ja lähimmäisten
rakkaus, luonnonsuojelua unohtamatta.
Pienikin
metsäkylpy tekee ihmiselle tutkitusti nopeasti hyvää. Sen takia täälläkin
moottoritien varressa, kulmikkaiden betonivuorten varjoissa tuo pieni metsän
rääpäle on ollut erityisen tärkeä paikka. Pikkuflikankin olen saanut mukaan sinne
kävelemään, ihmettelemään ja olemaan, jahka on aina ne pienet eväät mukana.
Kirjoittaja asuu Turussa ja on metsäkansan puupäisiä vesoja.
elokuvan traileri tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti