perjantai 20. marraskuuta 2015
Minkä ikäisenä ihminen on oman onnensa seppä?
Tänään 20.11. vietetään Lapsen oikeuksien päivää, ja teemana on taloudellinen eriarvoistuminen. Raha vaikuttaa nykylapsiin yhä enemmän koska kulutuksen merkitys on kasvanut, ja se heijastuu suoraan lasten sosiaalisiin suhteisiin. Vähävaraisen perheen lapsella ei ole läheskään samanlaisia mahdollisuuksia ja valinnanvaihtoehtoja kuin vauraan perheen lapsella. Tavarat, vaatteet, harrastukset lomailumahdollisuudet - kaikilla ei ole varaa hankkia tietyilla lasten statusmateriaaleilla tikettejä kaveripiiriin.
Vähävaraisuus syrjäyttää ja leimaa lapsia. Lauman lait ovat ihmislajille todella kovat - oma toiseus ja identiteetti kaiverretaan kiusaamalla ja hyvät välineet löytyvät rahalla mitattavista asioista. Asiantuntijat kehottavat vanhempia puhumaan lastensa kanssa enemmän ja kuuntelemaan heitä. Lapsia olisi autettava ymmärtämään, etteivät ne merkkivaatteet tai kallis puhelin ole lopulta olennaisia lapsen persoonan, omien kykyjen tai osaamisten kannalta.
Toisaalta - kyynikko hymähtää; kuinka moni vanhempi kamppailee täsmälleen samojen eriarvoisuuskuilujen kanssa siellä aikuisten maailmassa?
Poliittisesti olisi mahdollista ohjata systeemiä lasten lähtökohtia enemmän tasoittavaan suuntaan, mutta jo pitempään ovat olleet vallalla arvot, joissa yksilöiden rikastumismahdollisuuksia tuetaan voimakkaasti - solidaariset arvot eivät ole muodissa. Voittajat kiinnostavat - vai mitä kertovat nykyiset tv-ohjelmat?
Tämä tietty rahasta johtuva kohtalonomaisuus - lapsi ei valitse itselleen vanhempiaan, kasvuolosuhteitaan, asuinpaikkaa johon syntyy; ei vanhempiensa varallisuutta, heidän kykyjään, sukua, suhdeverkostoja jne. Tämä ollut eräs tärkeimpiä aiheita mistä olen kirjoittanut. Kolumneissa ja viimeksi tekstissäni Torasäkeet-antologiassa ja Halokehrät-kirjassani.
Tähän ovat vaikuttaneet tietenkin mm. omat kokemukseni, aiheeseen liittyvä faktatieto ja se, mitä olen käytännön kentillä kohdannut nuorisotyöntekijänä köyhyyden pirullisia vaikutuksia eri yhteyksissä.
Muutama aforismiksi suoristettu rivi jälkimmäisestä teoksesta:
Lasten hiekkalaatikkoleikit kakutettava vastaamaan yhteiskuntaa. Empatiaan ei aikaa, varaa.
Leluyhteiskunnassa karamelliväreihin kastetut prinsessat ja peterpanit säilötään aikuisuuteen.
Kaupan kylmä ketju ei katkea.
Inhoan niitä tulevaisuuden kuvia, jotka näen tyttärieni muotoisista ikkunoista.
Aikuiset liimaavat lapsiinsa omia hintalappujaan.
Perhepotreteissa yhä enemmän tuotesijoittelua.
Perheosakeyhtiöt. Projektit. Pisteytetyt palikat.
Alle kolmevuotiaat lasketaan maksaviin asiakkaisiin. Ehdottomasti.
Leivästä ja sanoista saa lapsellisen helposti murennettua toimivan pistoolin. Tai kukan.
Lapsesta murennetua pistoolin.
70-luvun uuttama aloitusluokan joukko-oppi vasta nyt matemaattisen käyttökelpoista.
Henkilökohtainen osattomuus repii yhteisen näytelmän.
Kova humanismi: tarvitsee henkilökohtaiset puolustusvoimansa.
perjantai 6. marraskuuta 2015
VOIMA-lehden Runoilija. -palsta osa 8: Jussi Sutinen
Voima-lehdessä (9/2015) haastattelussani runoilija ja psykoterapeutti Jussi Sutinen.
Tein myös puheenaiheisiimme liittyen arvion tuoreesta levystään.
![]() |
Valkoista, paljon valkoista
Toinen runokirjasi Valkoinen huone (Robustos 2015) ilmestyi
äskettäin, Kuolleiden kaupunkien
muistikirja 2009 – mitä runoilija Sutiselle on tapahtunut kuudessa
vuodessa?
On tullut varmuutta ja rauhaa kirjoittamiseen, enää ei
tarvitse todistella mitään.
Uusi kirja elelee vapaasti, melodisessa trillerissä on myös
lempeää armollisuutta.
Olet runoilija ja
psykoterapeutti. Mitä liikettä vahva runo voi saada aikaan ihmisen pään
sisällä?
Kieli edustaa liikettä, mielensairaus pysähtymistä.
Mielenterveyden lähde on siinä, miten pystymme sanojen kautta liittämään
itsemme toiseen ihmiseen, ryhmään. Poeettisen kielen avulla pystyy sanoittamaan
asioita näkyväksi – mustavalkoisuuden tilalle tulee nyansseja, maisemat
muuttuvat. Ihminen muuttuu.
Pitäisikö
nykyihmisten lukea enemmän runoja?
Kyllä. Miksi runoja sitten luetaan yhä vähemmän – uskon että
eräs syy on, ettei ihmiset yksinkertaisesti jaksa lukea runoja. Kapitalismi
jauhaa ihmisen finaaliin, ja viihteen kuluttaminen pitää sitä systeemiä yllä.
Vaihtoehtoisiin elämäntapoihin on jyrkät kuilut.
Olet työssäsi satujen
puolestapuhuja. Aikuisten värityskirjat ovat hittiä, pitäisikö olla myös
aikuisten satukirjoja?
Ehdottomasti kyllä! Saduissa tapahtuu kaikki. Esimerkiksi
H.C Anderseinin Peili ja sirpaleet on
täydellistä metaforaa nykyiselle poliittiselle tilanteelle.
Valkoinen huone on psykologisen tiivis, mutta lukijaystävällisesti olet
liittänyt kirjan loppuun pienen, humoristisenkin sanaston avaamaan säkeitäsi.
Miksi?
Se oli alkuun kustantajan toive. Ensin vähän epäröin, mutta sitten
totesin että kyllä runoja saa ja uskaltaa avata. Osa nykyrunoista on mielestäni
tarkoituksella vaikeaksi tehtyjä. Itse tahdon, että runoni elelevät vapaasti ja
lukija liikkuisi niissä itsekseen, viipyilisi, löytäisi itselleen jännittäviä
paikkoja.
Runoissasi puet
myyttisiin hahmoihin omia sinulla olleita eläimiäsi, kuten espanjalaisen
kulkukoiran, hevosen ja kaksi vuohta. Mitä eläimet sinulle merkitsevät, mitä ne
elämästä kertovat?
Eläin on ihmisen irroitettu osa, johon lohkomme jotakin
itsestämme. Voimaa, lempeyttä, vaarallisuutta. Tähän liittyen runoissani on kolme
olemassaolon tasoa samaan aikaan: sielullinen, konkreettinen ja historiallinen.
Teet myös musiikkia. Millaisen laulun
tahtoisit tehdä – mitä siinä olisi?
Yksinkertaisen slaavilaisen iskelmän, jossa jotain
suomalaista, joka improvisoitujen melodioiden kautta riistäytyy, ja palaa
sitten takaisin nytkyttävään ytimeensä. Se ei varmaankaan olisi radiohitti.
Runoilijan oma
kysymys ja vastaus siihen?
Miksi sinun pitää tehdä runoja ja musiikkia?
Sitä haluaa koskettaa ensin jotakin itsessään, ja sitten haluaa
jakaa sitä jotakin niin, että se koskettaa myös muitakin ihmisiä.
Muutamat valitut sanat
En tiennyt että on olemassa toinen maailma
toinen asema ja raiteet
En uskonut että sitä mitä te kutsutte olemassaoloksi
voisi
paeta jonnekin niin kauniiseen
kuin
karkaisi mielisairaalasta sirkukseen
Tutustu levyyn ja musiikkiin täältä.
torstai 29. lokakuuta 2015
Meinaks lähti kyläl ehtost?
Juttu julkaistu alunperin Laitilan Sanomien 90v. -juhlaliitteessä 27.10.2015
Viikonloppuiltana ajaessa Laitilan keskustan läpi, ne vanhat
kalloon valottuneet muistikuvat hämmästelevät väen puuttumista. Toisenlainen
tapakulttuuri oli voimissaan vielä omassa nuoruudessani 1980–luvulla. Silloin kokoonnuttiin
viikonloppuisin keskustaan – tai oikeammin, lähretti kyläl.
Ja joka vuodenaikaan. Muistista tuiskuttaa talvisia kuvajaisia,
joissa sitä äänekästä porukkaa notkuu vähän joka nurkalla. Eri tavoin ulkoa ja
sisältä tuunattuja autoja on Sokoksen parkkipaikkarivi täynnä. Kilpavarustelu
on kovaa – monilla stereoviritykset ovat monta kertaa koslaa arvokkaammat.
Kuskeja on liikkeellä ajamassa sitä kuuluisaa ”pillurallia”.
Kyydissään niitä, joilla otto päällä. Risteyksiä kaahitaan takavetoisilla lumi pöllyen
ja pakarit rääkyen. Stereot jumputtaa, ikkunasta huudellaan hävyttömyyksiä.
Jotkut vetää huurussa mopoilla – pipot ehkä päässä – ei ollut kypäräpakkoja.
Ei niin kovin
suuri ihme, että keskustassa asuneita raivostutti tuo jokaviikonloppuinen karnevaali.
Eli arvon
nykynuoriso, kyllä näillä nykyisillä keskustan shikaaneilla,
liikennemerkkijärjestelyillä ja korokkeilla on tietyt historialliset syynsä.
Rokkipojilla oli etunaan Laineen talon ja Ahtalan
treenikämpät. Tosin niissäkin killui välillä yhteiskunnan munalukko ovessa, kun
ulkomusiikillinen meno oli äitynyt liian hulppeaksi.
Kesällä
keskustassa, tuossa poliisien valvomassa ”ulkoilmanuorisotilassa” oleminen ja hengailu oli letkeää. Kesäaikaan
jengiä parveili, hoiperteli, autoili ja jörni siellä Kirikalliolla.
Mutta oli se villiä
touhua. Katutappelut ovat aina kuuluneet nuorten miesten huvittelumuotoihin. Kepan
grillin edustalla tuli pitää varansa varsinkin ravintoloiden valomerkkien
jälkeen. Kovanyrkkisimmät pahikset olivat hyvin tiedossa. Poliiseilla ja terveyskeskuksessa
piisasi töitä. Oli jäsentenvälisiä ja Laitila vs. Ugi –kamppailuja. Niitä keskinäisiä
välejä piti lämmössä suosittu bändipaikka Kalannin urheilutalo ja sen
ulkoalueet.
Laitilan urheilutalon diskot, Rauman Ooperi ja Lallintalo Köyliössä olivat myös suosiossa.
Nuorilla tahtomus
tavata toisiaan ja juopotella
Magneettina kylille hengailuun oli tietysti muiden nuorten
seura ja odotukset säpinästä ja sutinasta. Yläasteella syntyneitä uusia kaverisuhteita
vahvistettiin vapaa-ajalla – usein juopottelun tuoreella ihanuudella. Lahdenvihreittein,
koskenkorvan ja tujujen viinien lisäksi alaikäisillä oli liikkeellä paikallisilta
tuottajilta suomalaisugrilaista kiljua – mm. sisuilla aateloituna – ja sepä olikin
mureaa likööriä, kuten eräskin laitilalainen muusikko luennehti yrjönsä
jälkeen.
Raisu kännäys oli
yleistä myös flikkojen piirissä – kossua spraitilla ja minttusuklaata kippaantui
roimalla kaadolla. Tämän päivän äiteinä tuskin voivat edes kuvittella, että
omat tyttäret bailaisivat samoilla asetuksilla kuin he aikanaan. Kah, niiin ne normaaliuden
rajat siirtyvät.
Kun meininki oli
tätä, niin monella on myös niitä todella huonoja kokemusmuistoja nuoruusvuosistaan.
Osalta lähti henkikin.
Rakkautta fordlandiassa
akkunat huurussa
On helppo palauttaa mielikuvaan se Sokkarin parkeissa ollut
corolla, lada tai sata-ampperinen, jossa kaikki ikkunat umpihuurussa. Kas
siellä sitä rakkautta tehtiin. Tai kuka teki ja kuka ei.
Auton ajokortti oli monelle laitilalaiselle nuorelle se Juttu
– itsenäistymisen ja oman vapauden iso vaihde. Samalla koitti kovasti odotettu
ravintolaikä ja valinnat kasvoivat: sisätilaa, bändejä ja diskomeininkiä. Ja
juomaa.
Laitila oli
välillä varsinainen fordlandia – vanha- ja välikoppaisia escortteja, taunuksia ja
myöhemmin sierroja pörräsi muotivehkeenä kaduilla paljon.
Jos sitä 30 vuoden takaista automuistikuvaa nuuskaisee
sisältä, niin hajucoctail on jotain wunderbaumien, sakean tupakin ja Brut 33:n
yhdistelmää. Rexonan lisäksi tuoksuu ehkä Mum, Poison ja spearmint-Jenkki;
Hellä Mietonen ja XZ Shampoo. Takapenkillä heiluu karvanopat lärviin ja jos
vuosi 1985, niin c-kasettisoittimesta vouvaa vanhaa heviä, tuoretta Popedaa tai
ZZ Topin Afterburneria. Niin pirun
kovalla volyymilla, että takatukat ja neonväriset olkatoppaukset viuhuu
sivuikkunoista eteenpäin kun mennään toistasataa Valkojärven suoralla Aimon
grillin suuntaan.
Mopot vireessä
Moottoripyörät olivat tyyreinä aika harvinaisia – Yamaha RD
mullisti meininkiä vauhdin ja metelin osalta. Jokainen muistaa 80-luvulta myös
Laitilan keulimiskunkun.
Mopot ja niiden
virittely olivat ajan henkeä. Huimimmat kiiturit rakentuivat pienipyöräisistä
PV Suzukeista, joihin tuupattiin kasikymppinen pytty ja kaasari, joiden ansiosta
kahvan käännöstä näki pyörteen bensatankin pinnassa. Kulkivat reilusti yli 100km/h.
Mopomeininki
liittyy kämppävillitykseenkin. Maaseutunuorisolla oli tahtomusta rakentaa
ulkorakennuksiin tai metsänsyrjiin pahaisia, mutta vanhemmilta rauhaisia pikku
hökkeleitä illanviettoihinsa. Eräskin paloi Koveron puskissa ja huonommalla
tuurilla olisi kärventynyt ihmisiä mukana.
Muita tuon ajan harrasteita vehkeittein kynimisen lisäksi
laitilalaiselle nuorisolle tarjosivat mm. Jyske, kirjasto, partiotoiminta, 4H,
musiikkiopisto, seurakunta, VPK ja tanhukerhot. Bändisoittoa ja yleisurheilua
harrastin itsekin, mutta muista mainituista ei ole kokemusta.
Sinappi, ketsuppi ja
kurkkusalatti
Kylällä ollessa tankkaus tapahtui grilliruualla. Makkaraperunat
tai lihapiirakka kahdella nakilla ja lasipullo Cokista. Oli tuo mainittu autoilevan
väen Aimon grilli, hirsimökkinen Eskon grilli ja Kepan grilli, jossa vasemmalta
luukulta paikkakunnan paras irtokarkkivalkoima. Legendaarisen Kepan Ullan avausrepliikki
muistetaan. Koverossa oli grilli-kioski ja Heikkilän Plussa teki
sunnuntaikauppaa.
Kalannin
Kylähiiden grillistä sai vuokrattua myös videoita, Tähtivideo Laitilassa. VHS-videonauhurit
oli iso mullistus – saattoi katsoa elokuvia milloin vaan! Alien ja kahdeksas matkustaja kuuluu ensimmäisiin vuokraleffoihin
minkä näin. Unohtumattomasti.
Pienten piipittävien elektroniikkapelien ja digikellojen kanssa
80-luvulla alkoivat yleistyä ne huiman suorituskyvyn kotitietokoneet Vic 2o ja
Commodore 64. Nykyajan kersoilla voisi niiden hitauden ja alkeellisuuden edessä
olla hämmästeltävää. Ne ”todella toimintavarmat” nmt-puhelimet tulivat
myöhemmin. Televisiosta irtosi toki 80-luvullakin käyttökelpoista läppähokemaa mm.
Velipuolikuusta ja Hymyhuulista, joissa
mahtisonneina Aki ja Turo. Ritari Ässä oli kova sana; Hill Street Bluesia, Dallasia ja Dynastiaa unohtamatta. Ketkä olivat kaapelitv:n piirissä, pääsivät
Laitilassakin varhain nauttimaan Sky Channelista ja Music TV:n ohjelmista.
Nuoruuden veteraanin
loppuanalyysi
Paljon jää tarinaa ulkopuolelle. Mutta jos tämän päivän vanhemman
ja nuorisotyöntekijänkin tiedolla arvioi omaa nuoruusaikaa, niin olihan siinä
monenlaista villiä vapautta ja vanhempien sallivuutta tai välinpitämättömyyttä nykyiseen verrattuna. Olimme nuorisoa, jota varmasti kirottiin. Mutta jokainen sukupolvi lähtee
kasvamaan edellisten lähtökohdista ja senhetkiset kasvatustietämykset ovat ne
mitkä on. Mutta, tämän ajan nuoret ovat sitten huomisen vanhempia.
keskiviikko 28. lokakuuta 2015
Disko jumputti välkkyen maailmalta Laitilaan
Juttu on julkaistu alunperin Laitilan Sanomien 90v. -juhlaliitteessä 27.10.2015
John Travoltan
tähdittämä Saturday Night Fever elokuva
vuodelta 1977 nosti diskomusiikin valtavirtaan ja levitti ilmiön
maailmanlaajuiseksi. Pienellä viivellä se saapui myös Laitilaan. Urheilutalon nuorisokellarissa
eli Poterossa diskoja pidettiin ainakin vuonna 1980 – SPR ja Nuorisolautakunta
järjestäjinä – mutta isommat kuviot alkoivat myöhemmin.
![]() |
DJ:t Kimmo Kuusimäki ja Leevi "DJ Liivai" Parsama soittamassa levyjä Uudenkaupungin Pursiseuralla 1984. (Kuva: Leevi Parsaman arkisto) |
Diskomusiikista
innostunut Leevi Parsama, eli ”DJ
Liivai” muistelee, miten hän koulun myötä tutustui Kimmo Kuusimäkeen, Saaren Tapsaan sekä Mikko ”Megawatti” Virtaseen, jotka taas olivat kiinnostuneita
diskotouhuun liittyneestä elektronisesta puolesta. Osasivat pätevästi rakennella
valojärjestelmiä ja laitteita musiikintoistoon. Tuo alaikäinen porukka löi hynttyitä diskon
nimissä yhteen, ja ilman mitään ulkopuolista mallia 1981 alkoivat ensimmäiset
heidän järjestämänsä diskot koulun liikuntasalissa. Pienempiä luokkadiskoja oli
toki jo aiemminkin järjestetty. Suosiota tuli.
– Noin 15 illan
jälkeen siirryttiin sitten pitämään diskoja Urheilutalon yläkertaan ja aikamoisella
riskillä, kun toimittiin myös järjestäjinä. Parhaimpina aikoina sali oli
täynnä, eli useampi sata kävijää, Parsama muistelee.
SPR oli näissäkin
diskoissa mukana apujärjestäjänä, ja saatuja tuloja käytettiin toimintaan ja uusien
vehkeiden hankintaan.
Kiistatta näillä
hyvin järjestetyillä diskoilla on ollut suurta merkitystä silloiselle
nuorisolle. Ainut ongelma oli se, että osa jengistä veti tietenkin häppää Urheilutalon
ulkopuolella ja siitä syntyi joskus erinäisiä häiriöitä.
Timo Grönlund oli laitilalaista diskopuolella
aktiivinen, ja järjesti porukalle ykköshittejä sinkkuina suoraan Englannista.
Hänen johdollaan Vakka-Suomessa toimi yhteistyö hyvin, ja DJ:t lainasivat
kalliita levyjä toisilleen. Muurisen
Lasse Ugista kävi opettamassa DJ-kuvioita. Grönlund tekikin tiskijukan
töitä ammatikseen useamman vuoden.
Laineen talo oli
myös diskomiesten tukikohta, heillä oli sieltä yksi huone ja kaikenlaista yya:ta
toteutetiin bändiväen kanssa. Paikallisissa ravintoloissa järjestettiin myös
diskoteekkejä.
– Mutta kyllä ne
Kirikalliolla pitämämme diskot nousevat isoimpana esiin ja ajaa muiden ohi.
Siinä vaan kävi jotenkin niin, että nuoriso vei sen paikan, ja tanssipuoli jäi
pienempään osaan. Siellä oli hyvä
meininki ja paljon porukkaa, Parsama toteaa.
![]() |
Vakka-suomalaisia diskoteekkien pyörittäjiä yhteispotretissa joskus 1980-luvulla. (Kuva: Leevi Parsaman arkisto) |
Seuraavan sukupolven DJ:t
astuvat kehiin
Jossain kohden 90-lukua Urheilutalon iso diskotoiminta
hiipui, vaikka se oli monena vuonna hyvä varainhankintakeino
luokkatoimikunnille. Diskot siirtyivät pienimuotoisempina kouludiskoihin,
uimahalliin, nuorisotalolle ja paikallisiin ravintoloihin. Mutta tuli myös
uusia spiikkaajia tanssittamaan värivalojen välkkeisiin väkeä. Tunnettuja ovat
mm. DJ Mikro eli Mikko Koistinen,
jonka kautta tekijärinkiin pääsi sisälle myös Ville Viitanen eli DJ Wille.
– 80-luvun
puolivälissä Potero oli diskoelämän mekka, ja siellä kävin ekan kerran varmaan
kymmenvuotiaana, Viitanen muistelee. – Näin ensimmäisen kerran savukoneen ja strobovalon Baltimoran ”Tarzan Boyn” ulvoessa niin,
että se jytisi päässä vielä koko seuraavan yön.
Siitä alkoi
innostus ja ahkera miksausharjoittelu. Lopulta harrastuksesta tuli Viitaselle puolivahingossa
sivutoiminen työ. 1500 keikan jälkeen hän lopetti laskemisen ja teki sen
jälkeen vielä vuosia keikkoja. Jossain vaiheessa hän ryhtyi työllistämään
pikkuveljeään Jonnea DJ-hommiin yhä enemmän.
– Laitilalainen diskokansa oli itse asiassa
erittäin aikaa seuraavaa ja aina sai satikutia, jos ei ollut kartalla mitä
maailmalla kuunneltiin. Myös ikähaarukka oli aika leveä, kun lattialle
mahtuivat sulassa sovussa juuri kapakkaikään päässeet keski-ikäisten daamien
seuraksi. Vakioasiakkaiden toiveet osasin lopulta ulkoa ja laitoin ne
automaattisesti jonon jatkoksi toivelistaa toteuttaessani.
DJ Willen
viimeisimmästä keikasta on jo yli viisi vuotta, ja keikalle ei ole lähtenyt
vaikka pyyntöjä ysäribileiden seremoniamestariksi on tullut. Toisaalta,
autotallin hylly notkuu satoja tuon ajan levyjä, että parempi sanoa never say
never.
– Kyllä tosiaan 80-90
–luvuilla diskot olivat hyvin suosittuja Laitilassa, muistelee myös liikuntasihteeri
Ilkka Simola. Silloin Jyskekin
järjesti monena vuonna diskoja ja luokkatoimikunnat olivat innokaasti mukana.
– Mutta sen
jälkeen on ollut hiljaista, ja isoja avoimia diskoja ei kaupunkikaan ole enää
järjestänyt moneen vuoteen. Kouluissa pienempiä diskoja pidetään toki edelleen,
Simola toteaa nykytilanteesta.
Paikallisissa
ravintoloissa täysikäisille on edelleen tarjolla nykyaikaiseen malliin ainakin diskohenkistä
tanssimeinkinkiä.
tiistai 27. lokakuuta 2015
Laitila rockin ja popin hautomona
Juttu on julkaistu alunperin Laitilan Sanomat 90-vuotta juhlaliitteessä 27.10.2015
Vuonna 2011 Marrasmeteli herätteli tekemään juttusarjan
Laitilan bändikulttuurista. Se julkaistiin Laitilan Sanomissa ja löytyy blogitaltiointina netistä. Yllätyin tuolloin
itsekin siitä, miten paljon Laitilassa onkaan ihmisiä pyörinyt mukana
bänditouhuissa. Merkittävää on ollut myös Laitilan kaupungin panostukset
asiassa: toimintaa on tuettu rahallisesti, keikkamahdollisuuksia järjestetty ja
1989 Meijerin kiinteistön alakertaan rakennettiin seitsemän bändien treenikämppää.
Siellä toimi myös Studio Big Yell.
Tällä hetkellä hyvässä iskussa paikallista voimaa omaavista bändeistä
ovat ainakin Kehä, Sydäntalvi ja Wrathrone, joilta kaikilta on 2016 alussa ilmestymässä kokopitkät
albumit. Myös Buck of Brimstone on tujulla
rockdieselillä tankattuna.
Laitilasta lähtöisin olevia tunnettuja, rocktaustaisia muusikkoja
ovat mm. Rami Alanko, Kari Antila, Pasi Laihonen, Jyrki
Lemmetti, Mauri Mikkola, Sauli Soini, Jari Nieminen, Sami Savolainen, Samuli Jokinen ja Markus Rantanen. Plus monta tämän
päälle vielä.
Jos alusta lähtee liikkeelle, niin laitilalaisen rockkulttuurin
avauspoksahdukseksi voidaan nimetä se, kun Jukka
Vehmas hankki Hagström Kent –sähkökitaran. 1971 syntyi ensimmäinen bändi Hermannin Nuorisoseura eli HNS. Jyrki
Lemmetin tultua mukaan rockruuvit kiristyivät paljonkin.
Jykin seuraava yhtye Naavan
lämmin nipistys oli jo aito progebändi.
1975 aloitti Pasi
Laihosen ja kumppaneiden Johnnie
Walker Band keikkailunsa ja sai suosiota osakseen. Muita -70-luvun bändejä
olivat Sauli Soinin ja Jyrki Varjon Rainshelter sekä Riku Heijarin ja Kari Antilan Riku
and the boys.
1980-luvulla toiminta
laajenee kunnolla
1981 Käräjätalo purettiin ja treenipaikaksi tuli Laineen
talo. Siellä Moonshiners tiputteli
uusia pitkän linjan soittajia mukaan kuten Timo
Heinonen, Mauri Mikkola ja Sami
Soini.
Wellu Rantalan Mad Monsters soittaa Poterossa ovelasti ensin
diskoa ja päälle omaa musiikkiaan. Myöhemmin Rantala on menestyksekkäästi
kipparoinut Dr. Doctor -bilebändiä.
Wellcome Band, RAN ja Alex Stone Group olivat jo kunnianhimoisempia yrityksissään. ASG
voitti myöhemmin Poko Recordsilta levytyssopimuksen ja aikaansa liikaa edellä
ollut Vaapula Vissun -LP ilmestyi 1991.
Rainion Jussi ja Timo ilmestyvät mukaan laitilalaisiin
bändeihin laulajiksi. Rami Alangon veturoima
Nefernefernefer syntyy ja muuttaa nimensä ennen ison yhtiön sinkkuja Bohemiaksi.
Vuosikymmenen lopussa jytäävät Waste Bit ja Snake Eyes,
joissa mukana mm. Henri Aitakari, Joni Malmberg ja Mika Rinteelä.
Rantasten alakerrassa metelöi Crypt, jolla aloittelivat mm. Michael
Rantanen ja Mika Luoto.
80-luvun loppupuolelta asti laatupunkkia takoi pitkään Mane Sorrin ja Marko Turusen Natusan Club, ja
Worst Nightmarella taas aloitti komeaa
rockabilly-uraa edelleen tekevä Sami Savolainen.
Tuplabasarihevin ja suuren metelin aloitti toden teolla Stormchild.
Paljon keikkoja tehnyt
Yellow Mellow starttasi jo -89, ja heittää keikan edelleenkin jos niikseen
tulee.
Laitilalaiset kävivät tuohon aikaan maankuuluja bändejä katsomassa
ja oppia ottamassa mm. Kalannin urheilutalolla, Rauman Ooperissa ja Köyliön
Lallintalolla.
![]() |
Nefernefernefer suoraan 80-luvulta ja pakun sponsoroi Rauma Repola. Edestä Kalle Airisto, Jari Varjo, Jussi Rainio ja Rami Alanko. (Kuva: Leevi Parsaman arkisto) |
1990-luvulla eri
ikäluokkien pumput rokkaa ja poppaa
Kaivolassa pihaparakissa pauhasi Madhouse Monstersin punk, jota jyystivät Kristian Sukari, Jani Valtonen
ja Marko Mäkilä. Tätä seurasi
jatkeena Näkymätön kauppatavara, jota
muistellaan ja kuunnellaan edelleen.
90-luvulla vaivasi
kova talouslama, joka persaukisti muusikoitakin. Unplugged tuli muotiin
Laitilassakin Plagiatorsin ja Samawanhan kokoonpanoina.
Yhtenä timangina on
tietysti Neon 2, jonka Polku-single
vuonna -92 nosti bändin valtakunnalliseen suosioon. Edelleenkin yhtyeen
kappaleita soi silloin tällöin radiossa – ovat elävä osa suomalaista
rockhistoriaa. Bändissä soittivat tuolloin Rami Alanko, Jussi Rainio, Jari
Varjo ja Timo Heinonen.
90-luvulla aloittaneita yhteitä on myös Amadeus,
joka olisi voinut hieman paremmalla tuurilla myös breikata laajempaan
tietoisuuteen.
Wolf bändissä soittivat taas uusina rockareina mm. Matti Vehmas ja Antti Marttala.
Mental Distortion hinasi esille 90-luvun
lopussa jälleen uusia lupauksia, mm. Jari Nieminen, Ville Pokki, Kristian Salonen ja Markus Rantanen.
Bilebändinä
coverbiisejä soitti Teh Runsaudensarvi, josta sikisi sittemmin IWAN.
Surullisin
tapahtuma tuolta vuosikymmeneltä on lahjakkaan hevilaulajan Michael Rantasen äkillinen poismeno
1994. Hänellä oli alan opinnot katsottuna valmiiksi USA:ssa, mutta kaikki jäi kesken.
![]() |
Mental Distortion vuodelta 1999: Markus Rantanen, Ilmari Kantola, Kristian Salonen, Wille Pokki ja Jarke Nieminen. (Kuva: Markus Rantasen arkistot) |
2000-luvulla levyt ja
bändimäärä kasvaa
Hevi eri genreissään on ollut Laitilan bändien suosituin
musiikkilaji. Näihin lukeutuvat mm. Kadotus,
Demon Child, Ancestors Blood ja G.O.R.E. Vuosikymmenelle
tunnusomaista on, että tekniikan kehittyessä levyjen teko tulee yhä useamman
bändin ulottuville.
Kimaira edusti
taas suomipunkkia, V4 suomenkielistä
progerockia ja Jani Varjon After Wildfire southernrockia.
Mikael Ruoho on
edelleen monessa mukana, Ääretön hiljaisuus ja Routakehä Antti Maantiehinnon kanssa olivat rumpalin alkuvaiheen bändit.
Routalempi on
ollut ahkera keikkabändi, jonka biisitarjotin on tanssittavassa vanhemmassa
rock ´n rollissa.
Laitilalaisia soittajia on ollut mukana nykybändeissä Curimus, Veres, Malvo ja King Drapes. Timo
Heinosella on oma Sir Albert tuotantonsa. Samuli
Jokinen on soittanut huippuartistien bändeissä.
Jyrki Lemmetin päätoimi on ZALO DUO –yhtyeessä, ja herrat Antila ja Mikkola ovat taas opin
saunojensa myötä päätyneet enemmän jazzin maailmaan.
Koska luovat alat ovat ne mitkä nytkin kasvavat ja
tulevaisuudessa yhä enemmän, toivon mukaan Laitilassa santsataan myös rockmusiikkiin
jatkossakin.
lauantai 24. lokakuuta 2015
Kakolassa
Osallistuin 23.10.2015 hyväntekeväisyystapahtumaan, jossa isolla porukalla dramatisoitiin ja tuotiin erilaisia elämyksiä opastetuille yleisökierroksille Kakolassa.
Saadut lipputulot 7 000 € menevät Nenäpäivä-keräykseen.
Oma mielenkiintoinen roolini oli olla liikuskeleva, puhekontaktia ottava ja pikku palvelusta pyytävä vanki Philadelphia-osastolla.
Eksistenssifilosofioihin nojaileva kiinnostunut runoilija tietenkin halusi tällaiseen tilaan kun tuli tilaisuus - ottamaan kahmaisua suurimmalta osalta ihmisistä lukittuun atmosfääriin. Astelemaan rumuuden kalvon toiselle puolen. Haistelemaan jo haihtuvia hajuja, tarkentumaan yksityiskohtiin. Pohdiskelemaan mitä on ihmiselämä, inhimillinen kohtelu vankilassa, rikos ja siitä muiden määrittelemä rangaistus, kierteet ja kierteiden katkeaminen, mielen kalterit, muuttumisen vapaus, joka voi toki olla myös sitä vankila-kokemusta.
Elämän erilaiset ilmiöt & vankiluuden symboliikka löytyy halutessa monesta asiasta: oma keho, varallisuus, genetiikkalotto, ihmissuhteet, asumismuodot, elämäntilanteet, realistiset valinnanmahdollisuudet, omat ja muiden ajatukset, asenteet ja teot. Lapsuuden olosuhteet, vastuut ja vapaudet, elämän alku- ja päätepisteet jne.
Meillä jokaisella on omia vankiloita, joissa olemme, joista pakenemme tai joihin haluamme. Sellit ja osastot, joiden turvassa tunnemme vapauttamme.
Kohtalonomaisten asioiden muuritus, ja asiat, joita olemme valinneet elämäämme joko tietoisesti tai ainakin osittain tiedostamatta, aina rajallisesti vapaalla tahdollamme.
Vanha toteamus sanoo että vapautta on kahta lajia: vapautta jostakin, ja vapautta johonkin. Jälkimmäistä pidetään positiivisena vapautena.
Joskus vaivalla omasta maasta tehty tunneli vie vain toiseen, hieman erilaiseen selliin, mutta aina joskus myös muurien ali, tai jopa portista iloisesti ulos jonkinasteiseen vapauteen.
Treenien ja esitysten lomassa oli aikaa myös hieman kuvata. Kakolalle on jo uudet suunnitelmat, saattoi hyvinkin olla viimeiset kierrokset näissä ympäristöissä.
Kohta vankila itse vapautuu, sen muotoa muutetaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)