Julkaistu Voima-lehden numerossa 7/2018, tässä pitempi versio
Virpi Alanen |
Turun Kirjakahvilassa
on ollut ensimmäinen visuaalisen runoutesi näyttely – millaisesta poeettisesta
evoluutiosta runoeläimesi ovat saaneet alkunsa?
Poeettiset eläimet ovat vuonna 2015 aloittamastani
Peilit-blogista (peilit.blogspot.com) syntynyt oma rönsynsä. Kieli on minulla
ajattelun keskiössä, ja olen kehitellyt poeettisilla eläimilläni eräänlaista
universaalia kieltä, jota kaikki voivat vapaasti lukea oman taustansa ja
mielikuvituksensa mukaan. Joku näkee itämaisia kuvioita, joku riimuja tai
anfangeja tai muuta. Nämä ovat jotakin eläinhahmon ja kirjaimen välimuotoa, tai
kirjoitus on alkanut ottaa eläinhahmoa. Olen pitänyt tietoisesti näiden
tekemisen yksinkertaisena, vain tussit ja paperia, puuliimaa. Näiden kanssa on myös
niin tarkkoja työvaiheita, ettei sovi edes hengittää.
Runoeläimet ovat
kirjoittamisen ja kuvan välimaastoa, esikoisteoksesi Ystävätär K (Poesia 2012) on runon ja aforistiikan hybridiä – mistä
yhdistely ja monitaiteisuus?
Olen kotonani välitiloissa. Laaja opiskelutaustanikin
varmasti vaikuttaa, mutta taiteellinen tekijyyteni on aina mukautunut
paikkoihin, joissa saa ottaa monista suunnista aineksia. Taide elää koko ajan,
ja minä pyrin pitämään ajatteluni mahdollisimman vapaana.
Tämän yhteydessä voisi esittää pohdinnan, että moni on
aiheellisesti huolissaan lukutaidon vähenemisestä, mutta mitäpä jos onkin niin,
että lukutaitomme on laajenemassa, koska luemme arjessamme entistä enemmän
tekstiä ja kuvaa?
Jos runoeläimesi
tekisivät nukketeatteriesityksen, mistä tarina kertoisi?
Tarina rakentuisi katsojan päässä, mutta esityksessä
runoeläimet liikuskelisivat vapaasti, kohtaisivat toisiaan. Eroaisivat,
kokeilisivat muotoja ja rytmejä. Pohjimmiltaan puhuisivat siitä, mikä
tämänhetkinen maailmantila on.
Ilmasto ja ekosysteemit ovat uhattuina, joten poeettistenkin
ekosysteemien rakentaminen on ajankohtaista.
Näetkö
runoeläintarhallesi tulevaisuudessa lisääntymisen mahdollisuuksia?
Kyllä, teen näitä koko ajan lisää, ja uskon että tulen
tekemään näyttelykokonaisuuksia lisää. Kirjallinenkaan muoto ei ole
poissuljettu vaihtoehto. Aion myös laajentaa teoskokoa, tässä näyttelyssä eräs
rajaus oli neliömuoto ja sen tuoma sarjallisuus.
Milloin sinulla on
otollisin aika kirjoittaa?
Iltapäivä, alkuilta. Se vaihtelee, lähinnä silloin kun on
mahdollisuus työskentelyyn. Tekemisen aikaraami on sekoittunut näiden
poeettisten eläinten myötä jonkin verran.
Kirjallisuuden ja
kritiikin ammattilaisena – mitä positiivista ja mitä negatiivista kehityskulkua
olet nykyrunoudesta tunnistanut?
Runoudessa eletään nyt hyvässä tilanteessa, että erilaiset
poetiikat vaikuttavat runoudessa ja niille löytyy paikka kentältä. Toisaalta
Suomen runouskenttä on silti aika pieni, ehkä kuitenkin ollaan vähän
konservatiivisia eikä tekemisen vapaudelle aina löydy tarpeeksi tilaa.
Mielestäni naisoletetuille tekijöille sanotaan edelleen helpommin rajoittavia
asioita, vaikka arvostuksen pitää lähteä siitä että on tekijä joka tekee. Ja
asioita pitää tehdä – ei auta vikinä.
Mitä aiheita seuraava
kirjallinen runoteoksesi käsittelee?
Työn alla on useita kirjallisia käsikirjoituksia, jotka
toimivat monilajisesti runon,
esseen ja aforismin tienoilla. Tänä kesänä olen keskittynyt
poeettisiin eläimiin, muut projektit etenevät ajallaan.
Runoilijan oma
kysymys ja vastaus siihen?
Mitkä ovat viisi kaikkein tärkeintä asiaa?
Tekeminen. Mielikuvitus. Rytmi. Syntyminen. Kasvaminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti