Pauliina Haasjoki. (kuva: Marko Laihinen) |
Lähes ääretön,
ääretön
Seitsemäs runokirjasi,
Planeetta (Otava 2016) palkittiin
Nihil Interit -runouspalkinnolla. Miksi maa veti sinua puoleensa?
Kysymyksessä jo gravitaatio, tuli tarve palauttaa jalat maan
pinnalle. Planeetan mittakaava tuntui unohtuneelta, se oli jäänyt ajattelussani
vähemmälle. Kirjan kirjoittamisen aikaan tein kaksi matkaa, Uuteen-Seelantiin
ja toinen jatkui maapallon ympäri.
Mikä merkitys
kirjailijalle ja ihmiselle on välillä olla muualla, poissa kotiolosuhteista?
Se on tietenkin todettava, että on etuoikeus saada matkustaa.
Kirjailija voi hyödyntää siirtymisiä tai kirjoittaa suoremmin paikasta. Toinen
paikka voi tuoda yllättäviä
kombinaatioita esille. Mutta minulle oli ensimmäinen kerta kun maantieteellinen
paikka oli aihe.
Moni kokee
ahdistuneena, että elämme katastrofien aikoja. Kirjassasi puhaltelee
positiivinen ja valoisa tuuli, kuinka tietoinen valinta se on?
Olen tuosta positiivisuudesta vähän eri mieltä, vaikka on
toki kirjassa lohdullisuutta. Kyllä me elämme kriisien aikaa, koska ensimmäistä
kertaa uhat ovat globaaleja. Toki myös hyviä käänteitä voi tapahtua, ja
odottamaton tulevaisuus voi tarjota mitä vain. Siinä on suruja, mutta myös
kirjoitettu kokemus eteläiseltä pallonpuoliskolta, jolloin jokin painolasti
nousi hartioilta. Ehkä lopun aikojen kirjojen joukossa Planeetta on valoisa.
Millaisena näet
planeettamme vuonna 2056?
Sellaisia olen joskus fantasioinut, että jospa voisi edes
lyhyesti kurkistaa tulevaisuuteen, niin näkisi onko käynyt hyvin vai huonosti.
En osaa sanoa. 20 vuotta näyttää usein olevan sellainen tutkijoiden aikaraja,
jonka päähän pyritään katsomaan.
Mitä uutta Planeetan kirjoittaminen sinulle antoi?
Sen jälkeen on ollut vaikea aloittaa seuraavaa teosta. Jotenkin
tuntu on sellainen, että edelliset kokoelmat olivat lähestyneet sitä, mikä nyt
tuli valmiiksi. Olin edennyt kirjoittajana niin, että kykenin kirjoittamaan
teoksen, jolla oli sanoma.
Miten tärkeää on
rytmi runoissasi, mikä on Planeetan
pulssi?
Kokonaisrytmi on hyvin tärkeä. Teos on rakennettu etenemään
alusta loppuun, tekstit johtumaan toisiinsa. Asettelulla viestitään
pysähdyksistä. Siinä on lauseen rytmi, ja kokoelman rytmin taso. Enemmän musiikillinen
kuin kuvallinen rytmi. Vieras ja outo ei ole puheen tasolla, vaan puhujan ja
kuulijan yhteys pysyy. Kyllä Planeetan
pohjalla on lepopulssi, sellainen rauhallinen 54.
Aiotko jatkossakin pysyä
vain runouden parissa?
Minulla on ollut kolme vuotta työn alla esseeteos, joka
jossain määrin vaikutti Planeetankin
sisältöön. Haluaisin saada senkin tehtyä valmiiksi.
Runoilijan oma
kysymys ja vastaus siihen?
Mikä on suhteesi syntaksiin?
Minulle eivät sanat yksinään riitä, se että ne kelluisivat
ilman syntaksia eli ajatuksenjuoksua, sen seuraamista ja asioista toiseen siirtymistä.
Syntaksilla yritän kuvata rinnakkaisuutta, limittäisyyttä – sitä, että jokin
pysyy käynnissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti