Olen
taasen lukenut Arto Pietikäisen kirjaa Joustava mieli, joka pohjaa kognitiivisen
käyttäytymisterapian ja hyväksymis- ja omistautumisterapian menetelmiin. Kirja
antaa paljon käytännön neuvoja, miten vapautua stressin, uupumuksen ja
masennuksen syntysyistä.
Päätavoitteena on että ihminen kykenee elämään elinvoimaisena omien arvojensa mukaista hyvää elämää. Tässä hetkessä elämisessä on myös se oma vanha viisautensa.
Kirjassa
on paljon valaisevia tapausesimerkkejä, Pietikäinen toimii mm. psykologina
työterveyshuollossa.
Ryhdyin huvikseni tähän pohtimaan, miten kirjailijan työ
näyttäytyy kirjan metodien valossa. Kirjailijan työ kun on pohjimmiltaan varsin
erilaista kuin esimerkiksi lähihoitajan, insinöörin tai projektipäällikön työ.
Kirjailija saa ja joutuu suodattamaan tuotoksensa oman persoonansa läpi enemmän
tai vähemmän aiheesta ja kirjallisuudenlajista riippuen, näin on,
vaikkei nyt se erityinen luova poikkeusyksilö kokisikaan olevan maailmankirjallisuutta naputtamassa.
Työnsä
luonteen vuoksi kirjailijat saattavat vaikuttaa olevan monesti hieman minä-keskeisiä ja
tykkäävät mielellään puhua omista töistään ja aikaansaannoksistaan, uusista
ideoistaan. Toki isoja egojakin tavataan, kuten joka alalla.
Kirjoittamisen psyykkisen luonteen takia ehkei liene ihme, että tutkimusten mukaan taiteilijoista juuri kirjailijoilla on eniten mielenterveyden ongelmia.
Moni
kirjailija on fiiliksissään ylös ja alas seilaava hybristelijä ja murehtija, sekä usein perfektionisti, täydellisyyden tavoittelija, mikä tarkoittaa, että viime kädessä ei mikään oma tuotos tunnu riittävän, mikään ei
ole koskaan tarpeeksi hyvää, aina voisi olla jotenkin paremmin. Valmis kirja on
vain päätetty, että no nyt se olkoot valmis.
Perfektionismi
on myös virheiden pelkäämistä – kirjoittaja saattaa pelätä epäonnistumista sekä
riittämättömyyden, huonouden ja häpeän tunteita niin paljon, että homma tahtoo
mennä vitkutteluksi. Pitäisi-ajatukset vaivaavat. Sisäinen kriitikko pitää
ankaraa metakkaansa koko ajan.
Perfektionisti
ruokkii itsetuntoaan työsuorituksilla ja varsinkin kirjailija saattaa olla
hyvinkin saumattomasti sulautunut ajatukseen: minä = työni. Eikä osaa tai kykene, tai ei edes halua erottaa itseään työsuorituksista eikä ole omaksunut sitä tosiseikkaa, että
ajatukset ovat vain ajatuksia – mielen tehtävä on niitä tuottaa lajityypillisesti koneen lailla.
Ajatuksiin ja erilaisiin tunteisiin ei tarvitse reagoida, vaan voi asettua nk. tarkkailijaminän
asemaan ja ottaa terveellisesti ja rauhassa ajatuksiinsa ja tunteisiinsa etäisyyttä. Valita ajatuksensa, olla se kippari. Toki täysin
sama mielen mekanismi tarjoaa toisaalla juuri niitä kekseliäitä uusia luovia ideoita ja
ongelmien ratkaisuja.
Jos
ihminen on sulautunut tekoihinsa, hän on yhtä hyvä tai huono kuin tekonsa.
Pietikäisen
sanoin; ”Ajatteleva mielesi arvioi
itseäsi, ja se muodostaa itsetuntosi. Se on mielipiteesi itsestäsi, minkä usein
unohdat etenkin uupuneena. Jos osaat työsi hyvin, olet pidetty työkaveri ja
esimiesten suosiossa, silloin olet arviosi mukaan hyvä työntekijä. Minkä
ongelman huomaat tässä?”
Noh,
mistä kirjailija peilaa töidensä, osaamisensa, luovuutensa ja mahdollisesti itsensä hyvyyttä
tai huonoutta? Mitkä ovat niitä kirjailijan työnantajia, esimiehiä, työyhteisöä,
asiakkaita?
Maksava yleisö ts. kirjojen
ostajat. Jos kirja myy markkinoilla hyvin, se on kiinnostanut ja innostanut ihmisiä, myynti antaa kirjalle
tietyn faktavakuutuksen sen onnistuneisuudesta.
Jos kirja ei myy, se ei myy. Sitten sitä
toki voi aina perustella ammatillista itsetuntoa pönkittääkseen vaikkapa kirjansa
taiteellisilla arvoilla, väärinymmärrystä löytyy aina, etujoukoissa tässä ollaan ja tietnekin sillä, miten se ei ole ollenkaan mitään massojen kamaa.
Oma lukunsa tässä on sillä, miten kirjabisneksessä muutoin menee. Näyttäisi kohentuneen äänikirjojen osalta, mutta selkeää tuoretta tilastointia en yhtäkkiä löytänyt.
Sitäkin mieltä ollaan, että mm. painokustannusten halpenemisen ja kustannustoimittamisesta luistamisen takia kirjoja julkaistaan liikaa - tapahtuu inflaatiota laadun suhteen. Toisten mielestä paljon määrä ja matala julkaisukynnys Kenelle Tahansa ovat vain hyväksi.
Myyntiin ja sen edistämiseen liittyy se, että vuosien mittaan kirjailijan persoona, kirjoitusten
ulkopuolisten roolien ja kirjoittajan henkilökohtaisen
elämänpitojen esittelyn osuus on kasvanut. Eräs tapa on, että valmiiksi
julkkiksista tehdään myös kirjailijoita. Raha puhuu, ja medialla on omat
intressinsä, ja ihmisiä kiinnostaa se mikä on mielenkiintoista. Tähän
kehityskulkuun on yksittäisen kirjailijan mahdollista vaikuttaa vähäisellä tavalla jos ollenkaan – varsinkin jos ei omaa vakiintunutta ja jollain tapaa vaikutusvaltaista asemaa
kirjamarkkinoilla.
Voidaan
myös ajatella, että pääsy riittävään ja uraa hyödyttävään julkisuuteen on eräs
meriitti ja arvostuksen osoitus nykypäivänä. Televisio on edelleen se kattavin joukkoviestin, joissa kirjailijoita
erilaisissa ohjelmissa näkyykin. Mutta sellainen julkisuus toki edellyttää sopivaa
persoonallisuutta ja kyvykkyyksiä. Ja sopivaa naamaa.
Apurahoittajat.
Kirjailijan ammatti on siitä kummallinen, että suurin osa hakee ja tarvitsee apurahoja voidakseen keskittyä kirjoittamaan niitä kirjojaan. On sanottu, että kirjatekoprosessissa alusta loppuun kaikki muut saavat palkkansa työvaiheestaan paitsi kirjailija.
Apurahoitusta voi
hakea julkisista myöntölähteistä ja yksityisiltä tahoilta. Käytännössä homma toimii
niin, että kirjailija tekee työsuunnitelman tulevasta kirjastaan, ehkä kustannussopimus
on jo mukana tai sitten ei, täyttää hakemuksen, lähettää sen ajoissa, ja sitten
passiivisesti jää odottamaan, että miten mahtaa käydä. Jossain kohtaa sitten päätökset
tulevat, myönteisinä tai kielteisinä, aina ilman mitään perusteluja.
Jos kirjailija
saa apurahaa, sen voi kokea niin, että on läpäissyt tietyt asiantuntijoiden vartioimat portit ja saa raadilta arvostusleiman rahan ja kirjoittamisajan
muodossa.
Jos
taas kirjailija ei saa apurahaa, kirjailijan keksimää luovaa ideaa ei ole
ostettu, se ei kelpaa ja kirjoittaja häviää apurahakilpailussa toisille kirjoittajille. Apurahoista
ulkopuolelle jääminen saattaa ainakin hetkellisesti olla varsin vahvoin hampain kirjailijan
ammatillista osaamista ja itsetuntoa nakertava määrittelytapahtuma. Helposti
se otetaan nimenomaan henkilökohtaisena osumana – siitä kertovat mm. katkeransorttiset
päivitykset somessa, kun rannalle on jääty ja kollegat toisaalla kiitollisna ja nöyrinä keulivat
myönteisistä päätöksistään.
Kirjoittaminen
on monesti aika hidasta puuhaa, niin luonnollisesti puolesta vuodesta pitemmät
apurahat olisivat kaikkein toivotuimpia, mutta niitä on jaettavissa varsin vähän,
harvoille ja valituille.
Tämä New Yorkerissa joskus ollut kuva pelkistää minusta hyvin apurahoitetun taiteilijuuden paradoksin ja tietyn ratkaisemattoman epävapauden.
TE-apurahoitus eli kirjailijan
plan b. Eräs käytännön
selviytymiskeino kirjamyynnistä ja apurahoista ulkopuolelle jääneelle
kirjailijalle on ollut vetää yllensä työttömän työnhakijan status (jos on kantti kestänyt että tarkoitus pyhittää keinot) ja saada
sieltä kautta minimitoimeentulo + kirjoitusaikaa. On esitetty juksaavaa teatteria TE-pöydän molemmin puolin.
Samaa arjen selviytymismallia ja oman tekemisen turvaamista ovat
käyttäneet hyödykseen Suomessa myös huippu-urheilijat. Järkevä malli olisi
tietenkin jonkinlainen perustulomalli, mutta sellaisen aikaansaaminen määrittelyineen ei ole
ainakaan nyt näköpiirissä. Ja nyt kun poliittisilla päätöksillä on tuotu
aktivointimallit ja tiukennetut kelpoisuuspäätökset karenssisanktioilla
TE-kentälle, niin se on poistanut kirjailijoitakin työkkärin listoilta.
Ulkopuolinen ei-taiteilijoiden neuvo kutakuinkin näissä tilanteissa on, että menkääs kynä- ja näppäinhipit ihan oikeisiin töihin, ja
kirjoittakaa vapaa-ajallanne, jos kerran kirjanne ovat sellaisia, ettei niiden myynnillä
elä.
Kirjailijoiden keskinäinen taloudellinen peruspohja ja muu liikkumatila mahdollisuuksien suhteen saattaa olla hyvin erilainen – esimerkiksi puolison
tulot tai tulottomuus sekä lapsiperhearki tuovat omat lisätwistinsä ja
rahalliset vaatimuksensa mukaan.
Oman
käsitykseni mukaan kirjailijoiden ja laajemmin taiteiljakunnan kodeista löytyy
niitä lapsiköyhiä, joista aina välillä yhteiskunnallisessa keskustelussa
innostutaan olemaan huolissaan. Köyhyysriman katseluun alhaalta käsin liittyy
usein statusahdistusta, häpeää, riittämättömyyden tunteita ja ne kutistuttavat rujoin kourin itsetuntoa. Ja pakottaa vankeuden lailla ajattelemaan rahaa jatkuvasti kuten nälkäinen ruokaa, janoinen juotavaa.
Moni
kirjailija tekee lisäansioikseen alaansa liittyvää opetustyötä ja kirjoittaa lehtijuttuja, kolumneja. Plus muuta silppua ja sälää.
Osa kirjailijoista on puolisonsa elätettävänä, tai eri syistä eläkkeellä, silloin ei teoriassa tarvitse rimpuilla perustoimeentulon kanssa.
Eräs
ratkaisu tosiaan on hakea aivan muusta työstä toimeentuloa. Osa kykeneekin oikein hyvin yhdistämään kaksi työtä keskenään - ne jopa tukevat toisiaan ja samalla ansaitaan hyvä toimeentulo.
Mutta riippuu kirjailijan
kyvyistä, osaamisesta ja persoonallisista avuista, mitkä työt realistisesti ovat kenenkin ulottuvilla – mihin hommaan pääsee, mitä kykenee tekemään – se on sitten
vielä vähän toinen juttu, että tienaako siitä tarpeeksi. Riippuu myös työstä, jääkö
sen jälkeen aikaa ja erityisesti henkistä kapasiteettia kirjoitustyöhön.
Osasta ei ole oikein muuhun kuin kirjoittajaksi.
Kriitikoiden arvostus. Nykyään tietty arvostus saavutetaan jo siitä,
jos kirjailijan kirja ylittää riman, jossa se edes otetaan arvostettujen medioiden
kriitikoiden arvosteltavaksi. Aika moni joutuu tyytymään täyteen hiljaisuuteen, tai muutamaan kritiikkiin. Monelle kelpaisi mainiosti edes se lyttäys että olisi
olemassa. Myös kritiikit ovat muuttuneet luonteeltaan.
Suosituimmilla
kirjailijoilla on muhkeat markkinointibudjetit ja mediaverkostot taustatukenaan
– paikkoja auringossa on Suomessa on varsin vähän.
Lukijoiden ja kirjablogistien
arvostus. Näiltä tahoilta
saatu oman työn arvostus on monelle kirjailijalle tietenkin kaikkein tärkeintä – saatu palaute
kertoo, että vastakaikua ja yhteyttä on saatu aikaan. On se sitten positiivista tai negatiivista - itsetunnon kannalta moni haluaisi toki hörpätä hyvää palautetta isoin siemauksin.
Palkinnot ja muut
kunnianosoitukset. Kirjallisuuspalkintoihin
liittyy monesti kelpo rahatukko kouraan ja palkinto saattaa merkitä kirjalle hyvää myyntimenekkiä, mistä on jopa kirjailijallekin rahaa seurauksena.
Saadut palkinnot merkitsevät ja painavat apurahojen saamisessa, palkintomenestykset ovat jälleen niitä muiden antamia kelpoisuusleimoja.
Kutsuvierailut
festivaaleille ja residenssipaikat yms. ovat meritoitumisen muotoja. Kuten
myös erilaiset puheenjohtajuudet.
Järjestötyössä kirjallisuuspuolella tosin yleensä sitä työtä on loputtomiin, rahallista korvausta ei.
Kollegoiden antama arvostus ja
myötätunto. On se sitten
rehellistä tai tahdikkaisiin valkoisiin valheisiin puettua, ne ovat silti monen kirjailijan
ammatilliselle itsetunnolle hyvin tärkeitä.
Toki sitä keskinäistä kateellisuutta toisten
paremmasta osasta ja suoraa vihanpitoakin selkäänpuukotusten merkeissä esiintyy
kirjailijoidenkin keskuudessa kuten muissakin ammattiryhmissä.
Taiteilijaeläke. Tämä on ehkä sellainen viimeisimpiä
arvostuksenantoja taiteellisesta urasta, merkityksellisyydestä.
Valtionpalkintojen kanssa.
Hautajaisavustus. Kirjailijaliitosta saa tähän tietääkseni
rahallisen avustuksen, mutta Kirjailijaliitto on tunnetusti varsin tarkka siitä, ketä se kelpuuttaa jäsenikseen ja ketä ei.
Kirjailijan oma arvostus omaa työtään
ja ammattiaan kohtaan. Tämä
olisi voinut olla hyvinkin listan ensimmäisenäkin, mutta on tässä
tarkoituksella viimeisenä. Kirjailijan ammatillinen itsetunto on aika monen
muuttujan ja tuulimyllyn vaikutusvallan alueella. Jos niitä myönteisiä arvioita joutuu metsästämään suorituksillaan että itsetunnon leija pysyy ylhäällä, niin kirjailijan ammatissa todistustaakka voi olla hyvinkin raskas ja työsarka loputon.
Itse ajattelen, että viime kädessä kirjailija kirjoittaa mistä ja miten hänen pitää kirjoittaa jos kirjallisuustaidetta tehdään, kaikesta huolimatta, muista välittämättä. Ja että kirjoittaminen on vain eräs työhanska, jota persoona käyttää.
Joillekin
voi tulla näistä rimpsuista mieleen sellainenkin, että koska Suomi on pieni maa ja pieni
kielialue, niin täällä varmaan vähän kaikki tuntevat toisensa, niin että
vaikuttaakohan näissä rahanjaoissa ja muissa suhteet paljonkin?
Ehkä
sovitaan niin, ettei vaikuta ollenkaan – kyky objektiiviseen taiteelliseen
arviointiin on Suomessa huimankorkea - niin virkamiehillä kuin raatien asiantuntijataiteilijoilla.
Jos
katsoo tarvitsevansa itselleen lisäpalikoita tämän ammatillisen itsetuntoasian
suhteen – on sitten kirjailija tai ei - suosittelen kyllä lämpimästi tuota em. Pietikäisen kirjaa tehtävineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti