Ilman sen suurempaa syväanalyysiä laitoin, aivan populistisesti omia
aforismikäsityksiäni vasten Docventuresin tiivistettyä Populistin pikaopas
–pakettia. Tällaisia todisteita sukulaisuussuhteista olin löytävinäni suhteessa varsinkin nk.
perinteiseen aforistiikkaan.
Aforismit ovat omiani.
1. Vetoa ihmisiin, jotka pelkäävät muutosta ja kehityksen
jalkoihin jäämistä. Ymmärrä ja imartele heitä, ja he ovat sinulle uskollisia.
Perinteisesti aforismit tahtovat mielellään takertua
kriittisesti asioihin, jotka ovat jotenkin väärin tai eivät toimi oikein.
Tällöin monesti on kyse väistämättä jälkiviisaudesta – jo tapahtuneita asioita
arvostellaan ja osoitetaan vikakohtia. Arvostellaan, muttei toki esitetä taiteentekoon
vedoten mitään parempia vaihtoehtoja, että no miten sitten paremmin olisi. (Toki
aforismeja toiseen suuntaan lukien voi nähdä, mitä kirjoittaja ajattelee
arvokkaammaksi.)
Jossain määrin tällaisista aforismeista kuultaa läpi kyyninen
ajattelu, että ennen vaan oli paremmin. Sen käsitys-uskomuksen kanssa nyökytteleviä on aika
helppo löytää ja miellyttää.
Jokainen aforisti haluaa tulla "ostetuksi", jopa muuttua lentäviksi lauseiksi.
(aƒ.)
Tulevaisuudessa jokaisella pieni kannettava
kiinalainen puutarha. Pakollinen.
2. Harjoittele imagoasi. Populistipuolueiden vetovoima
perustuu yleensä yhteen karismaattiseen henkilöön, joka “uskaltaa olla
erilainen kuin muut poliitikot”.
Aforistinen minä – ja kirjoittajaimago - sen voi tulkita ja löytää jokaisen
aforismin sisältä. Se voi tietenkin olla myös fiktiivinen tai tarkoin valikoitu minä,
mutta senkin ”imagon” on kirjoittaja on
aina valinnut tietoisesti.
Aforismi on omalla tavallaan hyvin yksilökeskeinen
kirjallisuuden laji – aforismin yhteyteen liitetään lähes aina se oma nimi. Tekijyyden tietäminen tekee nk. taideaforismin. Ja tekijänoikeudet.
Moni aforisteista tietenkin haluaisi, että juuri hänet koettaisiin tietynlaisena
valtavirran vastarannan kiiskinä, karismaattisen luovana poikkeusyksilönä, viiltävän erilaisena ajattelijana, jolla olisi kosolti kiinnostavia ns. tuoreita ajatuksia, joilla saisi arvostusta haluamiltaan piireiltä ja henkilöiltä.
(aƒ.) En katso enää luonto-ohjelmia, ne kertovat nykyään vain ihmisestä.
– Marko Laihinen
3. Hauku eliittiä. Anna ymmärtää, että rohkenet rikkoa
tabuja tai paljastaa “totuuden”, jota eliitti yrittää piilotella.
Eliitin, rikkaiden, sortajien ja hyväosaisten luokkien
kritisointi, arvojensa kyseenalaistaminen ja ironisointi on monen sen alta vastaavan aforistin
perusleipää. Eliitiksi koetun syyttely mieluusti nyt ainakin vallanhimosta, itsekkyydestä ja ahneudesta. Yritys loukata ja vittuilla on tietyn laadun mietelauseiden perusenergiaa. Ja siitä syntyvä pikkuruinen kostonautinto.
Eliitin vastustaminen on tietenkin helppo ja turvallinen maali – varsinkin jos ei
taaskaan yritä tarjota uskottavia, parempia vaihtoehtoja asioiden hoitamiseen. Ja ongelma toki on se, ettei niitä uskottavia vaihtoehtoja oikein ole esimerkiksi vallitsevalle talousjärjestelmälle.
Aforismien sisällön takia on myös virkottu, että suurin osa aforisteista näyttää pukeutuvan aforismiensa välittämän ”politiikan” takia punavihreään arvokaapuun. Sinne hyvien, ja teoriassa aina oikeassa olevien joukkoon. Joku sanoisi että siellä tuoksuu helposti myös älyllinen epärehellisyys.
Ja aforistit jos ketkä väittävät ympäriinsä niitä totuuksia – ainakin
osatotuuksia, ja mistä tahansa aiheesta.
(aƒ.)
Uskon globaaliin kapitalismiin, taivaan ja maan luojaan – viime viikolla
talonmies muuttui vihreäksi, metalliseksi postilaatikoksi.
4. Vaikka sinulla olisi kuinka pienet kannatusluvut, anna
ymmärtää, että koko kansa on puolellasi.
Niin, tunnetusti aforismi on kirjallisuuden lajeista
marginaalin marginaalissa.
Mutta se ei tietenkään estä olemasta yksin oikeassa maailman tappiin saakka.
(aƒ.)
Sosiaalipummiudessakin hierarkiansa – varakkaimmat
ovat sielläkin ravintoketjun huipulla.
5. Käytä estoitta karkeaakin kieltä. Tarvittaessa vetoa
Jumalan olevan kansan puolella. Uhkaa peruuttamattomalla kriisillä, jos sinua
ei äänestetä.
Karkeaa kieltä tavataan aforistiikassa kyllä. Se on eräs
harkittu säpsäyttävä tehokeino, tai sitten ”vain” aforistin omaa kieltä ja
heijastusta ajattelusta.
Aforistiikasta löytyy myös uskonnolliset lajikkeensa, mutta
enemmän aforistit ainakin aforismeissaan tahtovat esiintyä ateisteina ja
tieteeseen luottavina. Henkilökohtaisella tasolla asia voi olla hyvinkin kauniissa ristiriitaisessa sekasotkussa.
(aƒ.)
Perseennuolenta, taitolaji. Osa tekee sitä nykyään hyvin
suoraselkäisesti.
6. Tarjoa yksinkertaisia ratkaisuja monimutkaisiin
ongelmiin. Näin mahdollisimman moni ymmärtää keinosi. Ammenna perinteisistä
arvoista ja hyveistä. Näin luot kannattajillesi turvallisuuden tunnetta
muutoksen ja kehityksen keskellä.
Aforismi ON provoisoivaa kiteyttämistä, yksinkertaistamista, mutkien oikaisua, jossa pyritään esittämään nokkelia totuuksia päin kuonoa ja esittämään henkisesti jotenkin yläpuolelta sarkastisia ja älykkään ironisia
toteamuksia.
Ja jos pintoja raaputtaa, niin ehkä suurin osa aforisteista
kannattaa esimerkiksi vanhoja filosofisia hyveitä ja sittenkin myös niitä konservatiivisia
yhteiskunnallisia arvoja jos oikein silmiin katsotaan – todellisia afoanarkisteja, jotka eläisivät niin kuin saarnaavat, niin ei nyt juuri tule
mieleen.
(aƒ.)
Nykyfysiikka:
ihminen enimmäkseen tyhjää.
Nykypsykologia: loputkin täysin läpinäkyvää.
Nykyetiikka:
missä ihminen on?
7. Jos kontollasi on talousrötöksiä, päihderiippuvuuksia,
tai kuulut seksuaalivähemmistöön, hauku ko. tahoja erityisen kärkkäästi.
Ehkä tätäkin jossain määrin löytyy – ainakin käännynnäiset
tuppaavat olemaan niitä pahimpia moralisteja. Enemmän kyllä aforistit yleensä
haukkuvat sitä eliittiä ja tyhmää valtavirtaa ja sen arvoja – liekö sitten niin, että henkilökohtaisessa elämässään monet kirjoittajat kuitenkin itse kuuluvat tottelevaiseen keskiluokkaan ja enemmistöön. Ja ainakin
omasta mielestään asemoivat itsensä sinne ”ajattelijoiden ja viisaiden
ihmisten” eliittiin.
(aƒ.) Kansainväliseksi aiottu uskovaisten
tietokilpailu peruttiin, koska kaikkien kysymysten oikea vastaus on jumala.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti